この巨大な作品は、イタリアのアーティスト、Rudolf Stingelの油彩。
自ら監督し自演した架空の映画のスチール写真のようです。
実在しない映画のスチール写真アートはCindy Shermanが始めたジャンル(Untitled Film Stills )ですが、これはShermanの二番煎じなのでしょうか?
Shermanは写真ですが、Stingelの作品は油彩。Shermanは、(監督、演出、コスチュームから役者まで)全て自作自演したオリジナル作品ですが、Stingelの場合、他のアーティストの作品をベースに描いた作品。
西洋のアートシーンにおいて、オリジナティー(独自性)があることが求められ二番煎じは評価の対象にはなりません。二番煎じ的な作品を手がけるStingelですが、意外にも今最も注目されるコンセプチャルな現代アーティストとして脚光を浴びています。
実際、Stingelの作品は一度、実物を前にすると忘れがたい強烈なインパクトがあります。まるで、間近に巨大な映画スクリーンを観るような不思議な感覚。
映画館でアナログ作品をスクリーンに映写するように、Stingelは制作したイメージ(スチール写真)をアーティス自身の手と絵の具でキャンバスに投影する。映画館の映像には無い重厚なイメージがプレゼンスし観客を圧倒します。
このキャンバスに投影された巨大な作品はアーティストの身体が投影装置となった画期的な肖像画となのです。
This massive piece is an oil painting by the Italian artist, Rudolf Stingel. It appears like a still photo from a fictional film he directed and starred in himself.
The art genre of still photos from non-existent films began with Cindy Sherman's "Untitled Film Stills." So, is Stingel's work just a rehash of Sherman's?
While Sherman uses photography, Stingel's medium is oil paint. Sherman's works are entirely original, where she plays every role from director, producer, costume designer, to actor. In contrast, Stingel's work is based on pieces from other artists.
In the Western art scene, originality is paramount, and derivatives often aren't the subject of high praise. Yet, despite creating works that might be seen as derivative, Stingel is surprisingly gaining attention as one of the most prominent conceptual contemporary artists of the moment.
Indeed, when you stand in front of one of Stingel's pieces, its powerful impact is unforgettable. It evokes a peculiar sensation, almost like watching a gigantic movie screen up close.
Much like projecting analog art onto a cinema screen, Stingel transfers the image he has created (the still photo) onto the canvas using his own hands and paint. This results in a deep, weighty image that a cinema screen cannot capture, overwhelming the viewer.
This enormous work projected onto the canvas is revolutionary, with the artist's body acting as the projection device, resulting in an epoch-making portrait.