ゲルハルト・リヒターは、キャンバスに複数の絵の具をたっぷりとベタ塗りし、まだ乾かぬうちに、スキージ(へら)と呼ばれる手作りの道具をキャンバスの表面を滑らせます。スキージにより、削り取られ、引き伸ばされ、混ざり合った絵の具から得られるイメージは予測不能。
あらかじめ狙った完成形のイメージに近づけるという従来の手法ではなく、引っ掻いてみなければ分からない偶然性に支配され、絵画として成立するまで、反復し制作を進めていきます。
ジャクソン・ポロックがドリップ・ペインティングという手法を用いて、抽象絵画に偶然性と身体性の要素を取り入れ再現不可能な絵画を創出したのと同様に、実験的な制作を繰り返し偶発的に生まれた傑作がこの作品。リヒターの抽象画作品の中でも際立った一作となっています。
How was this Abstract Painting that looks like a distorted monitor image produced? Gerhard Richter applies several colors of paint generously and thickly on canvas, then, while still wet, uses a handmade tool called a squeegee to scrape the surface of the canvas. The image obtained from the scraped, stretched, and mixed paint is unpredictable. Rather than using traditional techniques to approach a preconceived final image, Richter is governed by the element of chance that can only be revealed by scratching and repeating the production process until the painting is completed.
Similar to Jackson Pollock, who used the drip painting technique to incorporate chance and physical elements into abstract paintings and create irreproducible works of art, this piece is the result of experimental production and accidental brilliance. It is one of Richter's masterpieces of abstract painting.